And the Oscar goes to…

And the Oscar goes to…

Bedrijven die ‘content’ kunnen bieden zijn gevraagd. Time Warner is het grootste mediaconglomeraat ter wereld. Het bedrijf bestaat uit drie onderdelen te weten ‘Networks’, ‘Filmed Entertainment’ en ‘Publishing’. Eind 2013 heeft is het besluit genomen om de ‘Publishing-division’ (het weekblad Time Magazine) te verzelfstandigen. Dit zal naar verwachting in het tweede kwartaal van 2014 gerealiseerd worden.

Wat daarna overblijft zijn de twee divisies: Networks (Turner en HBO) en Filmed Entertainment (Warner Bros). Goldman Sachs verwacht dat ongeveer 2,35 dollar van de huidige koers van het aandeel het gedeelte Time Inc. bedraagt. Ergens in de zomer van 2014 gaat dit dus uit de koers. Met de verzelfstandiging zal naar verwachting zo’n 150 miljoen dollar aan kosten zijn gemoeid.

De divisie Networks, Turner Broadcasting, bestaat uit de zenders TBS, TNT, CNN, TMZ, TruTV en HLN. In 2013 groeide de omzet met 5 procent en het bedrijfsresultaat met 6 procent. TBS was vorig jaar voor het eerst de nummer één prime time cable network van de Verenigde Staten. Voor 2014 wordt een groei verwacht van 5 á 7 procent.

HBO behaalde de grootste groei in abonnees in 2013 in 17 jaar, vooral in Latijns Amerika. De omzet in 2013 groeide met 4 procent naar bijna 5 miljard dollar. HBO heeft momenteel 130 miljoen abonnees, waaronder 46 miljoen in de Verenigde Staten. Succesvolle eigen producties zijn Game of Thrones, True Blood en True Detective. Als televisieproducent maakte Time Warner vorig jaar 32 shows, meer dan welke studio dan ook. In 2014 staat de productie van 60 shows (comedy, unscripted en drama) gepland.

Momenteel is de concurrent, Netflix, ‘hot’. Maar HBO is groter en winstgevender. Ter vergelijk het volgende: over 2013 was de EBIT van Netflix 228 miljoen dollar, die van HBO was 1,67 miljard dollar (+8 procent). Daarnaast investeert Time Warner fors in HBO GO. Hiermee kunnen abonnees alle HBO-content bekijken op hun mobiele apparaten. Dit is bij Netflix overigens ook het geval. 

Warner Bros was met een omzet van 5 miljard dollar vorig jaar de grootste filmmaatschappij ter wereld. Disney, de nummer twee, realiseerde een omzet van 4,7 miljard dollar, al werd dit wel met minder titels gedaan. Universal stond derde op de ranglijst met een omzet van 3,7 miljard dollar.

Zeven films van Warner Bros behaalden een omzet van meer dan 300 miljoen dollar. Enkele succesvolle films van vorig jaar: Gravity, de tweede film in de Hobbit-cyclus (deel 3, het slot, verschijnt dit jaar), The Man of Steel (Superman), The Great Gatsby. Dit jaar wordt veel verwacht van ‘300: The Rise of an Empire’ en ‘Godzilla’. Momenteel draait wereldwijd ‘Lego, the movie’ en dit is een doorslaand kassucces. Gravity sleepte bij de Oscaruitreikingen onlangs maar liefst 7 prijzen in de wacht en was daarmee de grote winnaar. The Great Gatsby werd twee keer met een Oscar onderscheiden.

Alles wat te maken heeft met de films van Warner Bros kan in licentie gebruikt worden door bijv. softwareproducenten, winkelketens en voedingsproducenten. Momenteel vindt er wereldwijd een consolidatieslag plaats bij de kabelaars. Deze kabelaars worden daarmee sterke partijen in de onderhandelingen met de aanbieders van content.

Time Warner zet sterk in op mobiele technologie. Het kocht onder andere Flixster, een filmzoek-app op de mobiele telefoon en tablets. Daarnaast introduceerden ze ‘HBO GO’. Hiermee maakt Time Warner het mogelijk om ook televisieseries en films te bekijken op mobiele apparatuur, waaronder de Kindle Fire (Amazon), alles van Samsung/Android en Apple en de Xbox.

Natuurlijk zijn de activiteiten van Time Warner cyclisch van aard. Maar, nu de economie niet alleen in de Verenigde Staten maar ook wereldwijd herstelt, zal er naar verwachting weer meer uitgegeven worden aan advertenties. De divisie ‘Networks’, met 48 procent van de totale omzet de belangrijkste divisie, is sterk afhankelijk van advertentie-inkomsten. De advertentie-inkomsten van CNN zijn sterk gedaald als gevolg van dalende kijkcijfers. Maar de naam van de zender is sinds de Golfoorlog zo sterk dat geen kabelaar het van de kabel durft te halen.

HBO is daar bovenop in grote mate afhankelijk van abonnementen. Momenteel wordt, in navolging van concurrent Netflix, HBO wereldwijd uitgerold. Hoewel Netflix sneller groeit, is HBO groter en winstgevender.

Natuurlijk kunnen er ook beren op de weg verschijnen. Zo heeft het floppen van een film grote consequenties. De mate van succes met de merchandising is sterk afhankelijk van de consumentenverkopen. Een andere bedreiging is dat het bedrijf een te dure acquisitie zal doen. De balans is met een eigen vermogen van 44 procent van het balanstotaal in ieder geval sterk genoeg om op overnamepad te gaan. Time Warner wil graag groeien in China. De meest recente acquisitie is die van het Nederlandse Eyeworks van Reinout Oerlemans. Laat Eyeworks toevalligerwijze ook in China zitten. Aangezien niet bekend is gemaakt hoeveel hiervoor betaald is, is het lastig in te schatten of er al dan niet teveel betaald is. Een belangrijk voordeel van deze acquisitie is dat Time Warner met de gewenste internationalisatie een belangrijke stap zet.

Er wordt ieder kwartaal dividend uitgekeerd. Het verwachte dividendrendement over 2014 bedraagt bijna 2 procent. Dit is 10 procent meer dan vorig jaar. Sinds 2008 heeft het bedrijf in 5 jaar voor 15 miljard dollar aan aandelen ingekocht. Het komende jaar wil het bedrijf voor 5 (!) miljard dollar aan aandelen inkopen. Onlangs kreeg het bedrijf in Barron’s een koersdoel van 83-85 dollar mee. Als dat geen Oscar waard is…

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Time Warner in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.

Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer

Artikel is geprint van De Kritische Belegger: http://www.dekritischebelegger.nl

URL(internetadres) naar het artikel: http://www2.dekritischebelegger.nl/aandelen/fondsen/oscar-goes/

Gerelateerde artikelen:

Martine Hafkamp

Martine Hafkamp is oprichter, algemeen directeur en senior vermogensbeheerder bij Fintessa Vermogensbeheer. Zij studeerde bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en rondde ook de opleiding tot beleggingsanalist met goed gevolg af. Zij is ruim 18 jaar in de effectenbranche actief als assetmanager en vermogensbeheerder. Na een aantal jaar in de institutionele wereld als belegger actief te zijn geweest, maakte zij zo’n 10 jaar geleden de overstap naar particulier vermogensbeheer. Martine Hafkamp won in 2008 de Gouden Stier als Beursvrouw van het jaar. Zij geeft regelmatig haar visie op de ontwikkelingen op de beurs en bespreekt beleggingskansen die zich daarop voordoen op (internet)TV en in columns die in diverse elektronische en gedrukte media worden gepubliceerd. Ook verzorgt zij desgevraagd lezingen.

facebook twitter

verkorte link:

top

Plaats een reactie